کد مطلب: 139516
عمليات نظامي حزب‌الله عليه اسرائيل؛ آيا واکنش سختي در راه است
تاریخ انتشار : 1394/10/17 12:42:10
نمایش : 1949
مهم‌ترين سؤالي که بعد از عمليات نظامي مقاومت لبنان بر ضد رژيم صهيونيستي به وجود آمده، اين است: آيا حزب‌الله لبنان به اين واکنش بسنده خواهد کرد يا واکنش‌هاي ديگري را انجام خواهد داد؟












 

به گزارش هفت چشمه به نقل از خبرگزاري تسنيم، مقاومت اسلامي تمامي اقدامات و آماده سازي‌هاي رژيم صهيونيستي را بعد از تهديدات سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله لبنان در واکنش نشان دادن نسبت به ترور شهيد سمير قنطار از بين برد. عمليات دو روز پيش که در مکاني نزديک عمليات واکنش به ترور شهداي قنيطره صورت گرفت، تأکيدي بود بر اينکه مقاومت قادر به عبور از خطوط رژيم صهيونيستي بوده و مي‌تواند امتيازات مهمي را براي خود جلب کند که در اين مقاله مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

در پي اين عمليات "موشه يعلون" وزير جنگ رژيم صهيونيستي و "گادي آيزنکوت" رئيس ستاد مشترک ارتش و رؤساي شعبه اطلاعات و عمليات نشستي را برگزار کردند. خلاصه اين نشست اين بود که اتفاقات به وقوع پيوسته يک تحول خطرناک بوده و از حد و مرز تمامي اقدامات عبور کرده است.

کارشناسان و ناظران مسائل منطقه‌اي دو موضوع اساسي در مورد اهميت اين عمليات مطرح مي‌کنند : اول اينکه دشمن از مدتي پيش در حالت آماده‌باش بوده و موضوع دوم اينکه دشمن تهديدات گسترده‌اي را براي عدم آسيب ديدن خود مطرح کرده بود.

دشمن حجم نفوذ را درک کرده و با وجود سکوت رسمي، آن را در محافل و مطبوعات خود منعکس مي‌کند. نکته قابل توجه در محافل صهيونيستي اين است که احتمالاً اين حمله بخشي از واکنش حزب‌الله لبنان به ترور سمير قنطار بوده و تمام آن نيست. در همين راستا رسانه‌هاي صهيونيستي اين موضوع را مطرح مي‌کنند: آيا حزب‌الله لبنان ممکن است واکنش بيشتري انجام دهد؟

تصور شرايط کنوني همچنان نزد دشمن مخدوش بوده و محافل صهيونيستي مي‌گويند که بايد اسرائيل به آماده‌باش خود ادامه دهد تا به‌آساني هدف يک واکنش ديگر قرار نگيرد. خبرنگار المنار در اين رابطه گزارش مي‌دهد که با وجود انجام اين عمليات همچنان تحرکات گشتي‌ها و نظاميان اسرائيلي به‌صورت مخفيانه انجام مي‌شود و اوضاع نظامي که از دو هفته پيش در اين منطقه به وجود آمده، استمرار دارد.

در مورد ماهيت ميدان عمليات بايد به موارد زير توجه کرد:

ــ تکنولوژي پيشرفته

ــ موشک‌باران مکرر

ــ نظارت بر منطقه به‌صورت کامل و گسترده.

سرتيپ محمد عباس تحليلگر مسائل نظامي در گفت‌وگو با المنار در رابطه با ميدان انجام اين عمليات مي‌گويد: اين عمليات در شرايط و منطقه‌اي بسيار حساس به وقوع پيوست، آن هم در شرايطي که رژيم صهيونيستي تحرکات مرزي خود را کاهش و رصد و نظارت در منطقه به‌ويژه در منطقه مورد هدف را افزايش داده بود. اسرائيل از نفوذ عناصر مقاومت به اين منطقه وحشت داشت. با وجود تمام اين مسائل نيروهاي مقاومت موفق به ورود به اين منطقه شده و توانستند بمب‌ها را در مسير کاروان صهيونيست‌ها قرار دهند.

وي مي‌افزايد : اين نشان دهنده قدرت مقاومت در عبور از تمامي اين اقدامات بود، اقداماتي که از سوي دشمن براي فلج کردن تحرکات مقاومت در منطقه تحت تسلط صهيونيست‌ها انجام شود، آن هم در منطقه‌اي که گفته مي‌شود بيشترين نظارت و مراقبت از آن به عمل مي‌آيد، چرا که از بلندي‌هاي اطراف آن بر تمامي منطقه از العباسيه گرفته تا الغجر و اطراف کفرشوبا و شبعا احاطه دارد.                                

اهميت دستاورد مقاومت در عمليات اخير

در اينجا بايد به برخي عواملي که اهميت دستاورد مقاومت در اين عمليات را افزايش مي‌دهد اشاره کنيم، از جمله اينکه زماني که اين عمليات انجام شد، زماني بود که حاشيه‌اي بسيار محدود داشت، چرا که نيروهاي مقاومت تلاش داشتند واکنش به اين حمله را تا حد امکان به عمليات ترور نزديک کنند. آنها در اين رابطه موفق عمل کردند و واکنش به اين ترور تنها چند روز بعد از انجام آن صورت گرفت. به اين ترتيب مقاومت تهديد به واکنش را انجام داده و موفق شد آن را در زماني بسيار کم به انجام برساند.

سرتيپ عباس در ادامه دو سؤال مطرح مي‌کند: اگر دشمن در بالاترين سطح آمادگي خود نبود؛ چه اتفاقي مي‌افتاد؟ مقاومت که موفق به دستيابي به اين مناطق حساس شده، در مورد ساير مناطق مرزي چگونه رفتار خواهد کرد؟

علي شعيب خبرنگار المنار در جنوب لبنان در اين رابطه مي‌گويد: اهميت اين عمليات در نتايجي که دشمن صهيونيستي سعي داشته آنها مخفي نگه دارد، نيست، بلکه در مکان انجام عمليات است که در مسير منتهي به بزرگترين پادگان نظامي در مزارع شبعا (پادگان زبدين) صورت گرفته است. در اطراف اين منطقه تعداد زيادي از مواضع نظامي (الرمثا ــ قفوة ــ رويسة السماقة ــ زبدين ــ العباسية) قرار دارد. اين منطقه با سيم‌ خاردار احاطه شده و به‌صورت روزانه با گلوله‌هاي توپ‌خانه پاکسازي مي‌شود. علاوه بر اينها ابزارهاي جاسوسي و تصويربرداري روزانه و حرارتي صهيونيست‌ها همواره در اين منطقه فعال است. در اين منطقه کمين‌هاي متعددي قرار داده شده، اما با وجود تمام اين موارد، نيروهاي مقاومت موفق شدند از اين تدابير امنيتي عبور کرده و بمب بزرگي را در مسير اين کاروان قرار دهند و آن را منفجر کنند.

محمد عباس در مورد مسائل عمومي نظامي در رابطه با تحولات اخير و تلاش براي ترسيم معادلات جديد مي‌گويد: دشمن با ترور سمير قنطار جنايت بزرگي را مرتکب شد و سپس تهديداتي را مطرح کرد تا شايد بتواند عامل بازدارندگي در برابر مقاومت ايجاد کند، چرا که  به‌قطع و يقين تصور مي‌کرد که نيروهاي مقاومت در چندين عرصه از سوي آمريکا و دولت‌هاي وابسته به اين کشور مشغول هستند. از همين رو سرکردگان دشمن در ابعاد سياسي و امنيتي سعي کردند اين عمليات بدون واکنش باقي بماند. آنها اين‌گونه تحليل کردند "اگر مقاومت در واکنش به اين عمليات فکر کند، ما نيز مي‌توانيم تهديداتي را در اين رابطه مطرح کنيم"، اما اتفاقي که افتاد اين‌ بود که مقاومت ثابت کرد ابزارهاي بازدارندگي و تحميل روش‌هاي مبارزه به دشمن صهيونيستي را در اختيار دارد.

وي در رابطه با اينکه آيا عمليات انجام شده پاسخ کامل به ترور شهيد قنطار بود يا نه، ‌گفت: مقاومت اين موضوع را بهتر مي‌داند، چرا که مسائل را از تمامي جنبه‌هاي امنيتي و سياسي و نظامي آن بررسي مي‌کند.

انتهاي پيام/ر*

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg